Sunday, December 28, 2008

sahabat, kawan n dia.....

setelah di persetujui oleh semua anggota bilik 705+1 (pherem )..... definisi kawan bgi kitorang adalah orang yang menyusahkan hidup orang lain dengan rela hati.....sebabnya..... x da yg snggup menyusah kan diri sendiri selain untuk kawan......

kita boleh bersumpah setia...... mengumpul tangan di tengah lantas bersorak..... memegang pinggang sambil berjalan...... memeluk mereka dan mengatakan......... yang kita ada kawan....

tapi...................... sapa yang boleh jamin yang persahabatan yg tercipta tu takkan ada penutupnya.....

jikalau aku mereng...... mungkin betul.... minggu ni kitorang belajar....datang, pergi dan hilang sorang kawan....... hahahaahahahhaha..... kawan.... perlu k???

kes 1....

Q datang tersenyum kepada kami sambil mengatakan bahawa bilik dia best.... even katil bawah dia telah menetap seorang perempuan berbangsa cina dari negara china..... pintu toilet x boleh tutup....dan beberapa lagi perkara yg dia ceritakan dengan penuh x best tapi masih ada riak ceria di wajahnya.... aku kagum dengan ketabahan dia....... benar kata2 dia.... ALLAH boleh amik apa j yang kita nk.... x kira sapa, mana, dan bila....... macam semalam j aku rasa kena kejut dia sebab dia tido atas kail aku dan aku x da katil untuk ditiduri.... jugak macam semalam aku rasa yg dia masuk pintu 705 dengan penuh semangat untuk study sama2 tapi dia tido jugak akhirnya..... mungkin episod cerita Q ni bersama kami ketika duduk sama2 labih kepada waktu tido dia......tapi mengapa sebab harus untuk kami ingat dia...... bagi kami... dia bukan lagi sekadar seorang kawan....

sekarang..... dia dh xda d cni.......aku sedih....sbb kat sekolah aku dulu aku mmang x baik ngan dia.... even sampai pada 1 masa... yang tepapar diwajah nya bagi aku adalah kebencian... ya.... secara ikhlas..... AKU PERNAH MEMBENCI DIA!!!....... sejajar dngan peredaran waktu..... aku mngenali dia secara lebih rapat.... pada malam kehilangan dia..... aku diantara orang yg sedih...

tapi apa2 pn..... dia bukanlah mati pn.... tukar hostel j....

kepada Q....... kau member kitorang....

kes 2

juga aku punya kawan..... jauh lebih lama aku kenal bebanding Q..... hubungan aku denagn dia memang x terpisah... aku pernah tido n jadi buddy senior bersama dia time camping... pernah kena hell... hidup... jatuh... bangun dengan dia.... sebab...... DIA SKUAD AKU!!!!!

SQUAD tu apa..... definisi:

1)satukompeni, satu batch

2)sekumpulan pelajar berkekekuatan seramai 15-20 (biasanya) orang yang hidup bersama yang SEJAK mendaftar kan diri di dewan tun templer dan BERAKHIR apabila mereka membawa senjata keluar dari pintu munip.....

perlu diingatkan bahawa kadang2 memng ada certain terms yang x kan difahami sebab ia adalah perkataan yang wujud dan di fahami oleh budak sekolah aku j..

sekolah 2 berkedudukan dia atas puncak tertinggi bukit besi, sungai besi...... juz sekolah biasa..... sekolah yang di barat nya padang golf...timur nya belantara... dan jauh di utara adalah jirat cina ckit.... tu la sekolah aku.....

setelah jauh tersimpang... aku nk sambung balik pasal kawan aku tadi... dia skuad aku.....dan dia punya teman..... mereka memang padan... namun tindakan rakan ku ini membuatkan aku agak kurang senang....... mengutamakan seorang teman yang x pasti daripada kawan yang x kan hilang...... maybe aku j yg rasa macam ni.... ketibaan dia jauh dari utara membuatkan ku tersenyum.... tapi apabila sampai... teman lebih diutamakan....

aku dh tnya ramai orang..... kawan n teman..... mana yg ptt dipilih..... semua jawab mcm sama... kawan.... tapi realitinya.... kita lebih sayang teman dari kawan.... tapi susah nk hilang kawan seperti teman.....

masih terngiang2 dia telinga aku.... sir red... lecturer physic aku pernah cakap....
once korang dah ada teman, korang akan lupa kawan.....

ya atau tak..... terserah anda...

akhir kata..... saat manusia tahu siapa kawan dia adalah apabila dia tahu siapa yang sanggup angkat keranda dia mengiringi dia pergi ke alam lain...

sayangi kawan korang...

No comments:

Post a Comment