Sunday, July 24, 2011

cinta blablablabla

masa aku 1st year, ada sebuah cerita...ayat2 cinta....semua suka dan kagum berebut2 nak tengok ayat2 cinta.... jalan ceritanya mudah, bahasanya pun indah...yang lelaki kepingin wanita seperti aisyah, dan wanita menginginkan seorang "fahri".... penangan ayat2 cinta...

semakin lama, cerita "ayat2 cinta" semakin bertambah... di tambah dengan ketika cinta bertasbih, malaysia kemudian menyerang balas dengan "syurga cinta", ayat2 sedap sepeti:
- jodoh itu datang dari 3..tuhan,jin,(lupa) sering kedengaran ........ fatwa david teoh mungkin...

nur kasih, tahajud cinta...... kenapa drama macam ni banyak???
rata2 yang suka tengok cerita "cinta"...ialah remaja, zaman tengah darah muda..
ibu2 @ surirumah mungkin lebih berminat dengan drama2 keluarga manakala sang ayah hanya tahu chanel ESPN dan eurosport... bukan majoriti..rata2nya..

kadang2 kita marah , mudah melatah, baju kuning kita "angkat"........ semangat untuk melawan.... kerana remaja kita kurang perjuangan.... negara dah aman, cukup pakaian dan makan, kita dah x tahu nak buat apa...lantas kita berjuang mengikut darah muda, benar atau salah kita letak tepi sebentar...

kadang2 kita kena berhenti seketika....bercakap tentang cinta, yang x habis nak bawa ke mana.... mulut berkata: jodoh itu di tanganNYA.... hati berkata:bila,bila,bila??
lantas, fokus kita hanya pada cinta...

tak di nafikan, ayat2 cinta mungkin lebih baik dari "romeo & juliet".... pengajaran syurga cinta lebih baik dari laila isabella.... ketika cinta bertasbih jauh lebih bagus dari dealova.........namun kita nak bercinta sampai mana??

abang2 dan kakak2 usrah.........mereka bukan tempat untuk kita berbicara tentang baitul muslim sahaja, sehingga apabila baitul muslim itu ringan di bibir kita tika usrah...

cerita2 ini perlu di hentikan sebentar, bukan menahan perasaan pemuda, memang, cinta mana x indah??? namun perjuanagan kita masih banyak....

kita perlukan cerita sang pencerah: perjuangan kiyai ahmad dahlan.....filem patriotik mungkin: darah satria, wira angkasa, leftenan adnan........drama perubatan, sains forensik, .... yang penting....kita ISLAMkan cerita2 ini....

mungkin 1 hari di kaca tv....

1)ada cerita tentang askar, yang solatnya amat terjaga, puasanya tidak terbatas oleh kerja, dia bekerja kerana ALlah,,dan akhirnya...dia pulang sebagai syuhada..

2)kisah remaja bermain bola, namun aurat mereka x dilihat, waktu solat mereka solat, pemain bola yang pada yang sama pelajar yang berjaya

kalau di fikirkan sejenak, kalau kita buat cerita2 macam ni, siapa yang nak tengok kan???



kagum dengan cerita JUVANA TV3, bukan cerita melayu biasa...walaupun x sehebat cerita dari barat, sekurang2 nya keluar dari kempompong cerita melayu...

akhir kata:
bila menonton ayat2 cinta.... mendengar lagu UNIC-hanya tuhan yang tahu... hati kita ingat pada siapa sebenarnya???

Tuesday, February 1, 2011

pengajaran dari mesir.





sedia maklum, mesir sekarang tengah huru-hara...

gara2 pemerintah yang kejam, rakyat dah suruh turun pun gagah gak nak memerintah.... peristiwa ni berulang2...

dulu, shah iran pun gagah jugak, masa tu, parsi(iran) mempunyai tentera ke5 terkuat kat dunia dan baru menyambut ulang tahun 2500 tahun...gila apa 2500 tahun family dia j memerintah parsi tu...tapi ketentuan Allah....jatuh juga akhirnya shah iran...

rusia pun sama, revolusi bolshevik memaksa keluarga romanov yang juga baru menyambut ulangtahun ke 300 dinasti romanov berundur dari takhta sebelum dibunuh pada tahun 1917..

perancis.....harga yang dibayar oleh keluarga diraja untuk 1 revolusi adalah dengan kepala raja louis ke16 dan permaisuri marie antoinette di penggal 1793...

dimana2 pun sama, tidak kira setinggi mana berkuasa, ketentuan Allah di luar pengetahuan kita....

setinggi mana pun seorang pemimpin, semewah mana pun raja,1 ketika tatkala rakyat mula jelek dengan sikap kuku besi dan rasa penuh tidak bersalah menghabiskan duit rakyat....raja pun tunduk juga...

ciri2 raja diatas semuanya sama..
1) berasal dari monarki yang dah lama sangat memerintah
2)membenci rakyat mereka dan rakyat juga membenci mereka
3) harta kerajaan buat harta sendiri
4)mempunyai isteri,tapi sayang.... isteri ini yang membuat mereka lebih dibenci..si isteri hanya tahu berbelanja tak ingat dunia, beli baju berkereta2,namun duit milik rakyat jelata,harga dibayar dengan air mata..

beza mereka dengan khalifah.....??
khalifah menolak diri mereka menjadi raja,

umar abd aziz menitik air mata ketika mengetahui dirinya menjadi khalifah, bajunya hanya 1 dan hanya dibasuh pabila hari jumaat dan dibiar kering sebelum pergi solat jumaat, pada waktu lapang..dia juga membantu isterinya di dapur..

mutassim mahu mengerahkan seluruh angkatan tentera yang dia ada apabila dia terdengar di satu tempat jauh ada wanita yang sedang di sakiti menyebut namanya..

salahudin al-ayubi kurang gemar senyum dengan alasan...bagaimana harusku senyum, jerusalem masih ditangan kristian dan yahudi

namun dimesir sekarang kian parah...dikelilingi negara islam, namun tiada siapa membantu, yang tahu hanya mengambil rakyat sendiri dan blah...
orang arab sangat gah pakaianya, jubah mereka mahal2 belaka,tapi sayang..mereka terlalu cintakan dunia

khalifah....
jikalau kau ada..tentu kau mendengar tangisan wanita dirogol di iraq sana..
malam kau tak dapat lena terfikir apa yang dimakan kanak2 di gaza..
hatimu gundah terfikir banduan islam di guantanamo dan abu gharib diseksa..
akal mu diperah hendak menawan israel durjana....
takut mu dihati menerima harta rakyat jelata..
matamu basah,memikir jawapan hendak diberi nanti diakhirat sana..
hayunan pedangmu pantas memotong mereka yang mengambil hak saudara kita..
di hatimu akhirat, ditanganmu dunia..
tugas khalifah kau merasa beban, tak pernah kau berbangga..
tubuh kau kuat,hendak menawan dunia..

wahai khalifah...bila kau kan tiba???

Friday, January 21, 2011

ты идешь

hahahahahaha...aku x tau nak letak apa kat blog ni..nak tulis x da benda best...
jadi..apa yang kita boleh buat adalah copy n paste lagu.....

kau pergi.....apsal lagu aizat ni sedih sangat??

tambah2 lagi orang komen kat bawah tu tulis teringat dekat ibu dia....
dan lagu ni dalam filem talentime pun memang perform lepas ibu dia meninggal..
sedih oooooo...

selepas 25 tahun anugerah juara lagu,bayangkan....
1 lagu j yang dibuat untuk ibu..... exist-ibu....selepas 25 tahun!!!!!!!!!!!

1 AJl ada 12 lagu
25 AJL??? 300 lagu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
sekali j kita boleh ingat dekat ibu????
haihhhhhhhh

ko boleh buat ghazal untuk rabiah , isabella , balqis , mimpi laila
tapi ibu???

sedih atau tidak???



"kaulah laguku,kau irama terindah, tak lagi aku dengari,,,,"

kau pergi....

video

Wednesday, January 12, 2011

kisah sang ratu...

zaman dulu kala..
tatkala masih di sekolah lama..
sedang termanggu bersama teman..
pernah bercerita suatu kisah..kisah sang ratu..

ratu ini kisahnya biasa..
seperti cerita puteri dan putera raja..
dahulu terdapat seorang hamba sahaya..
kais pagi...malam belum tentu ada rezekinya..

namun si hamba punya cinta...
bukan kepingin puteri raja..
sang puteri katanya belum kenal dunia..
cita2nya besar...
berkehendakkan isteri raja..

lantas diculik sang ratu dari katil raja..
persetankan mara dan bahaya...
kini senyum boleh dukir dipipi..
sang ratu sudah hamba miliki..

membela sang ratu...mahal harganya..
hamba tak kais pagi lagi...tengah hari, petang, malam turut dikaisnya..
manakan mahu sang ratu memakai perca rakyat jelata..
hati sang ratu mahu sutera dari china..

maka peninglah si hamba...
baju di badan ,tampungnya sudah tak terkira,
namun kasih kepada si ratu terlampau besar nilainya..
ditempah sampan lama..didayung perlahan ke negara china..

di istana raja menjadi murka...
ratu ntah hilang dimana...
dari tabib sampai nujum diraja..
diseru semua mencari isterinya..

12 purnama berlalu..
si hamba dan sang ratu hidup gembira..
raja diistana semakin murka..
pantang salah..pancung dan sula..

si hamba mendapat tawaran raja utara..
berani menagharung samudera ke china..
dari hamba kini ditukar segera..
dulu hamba kini laksamana..

laksamana terpaksa berlayar ke nagara utara .
tinggal sang ratu di teratak kayu cendana..
lara dihati sukar dikata..
laksamana pergi berpurnama lamanya..

kini sang ratu menjadi nekad..
berbekal pisang beberapa sikat..
mahu berlayar tak tahu tempat..
sanggup hidup merempat..

laksamana terlalu rindu sang ratu..
dihantar utusan.. sesat di di hulu..
namun kernah kasih kononnya...
setia laksamana usah di duga..

hajat sang ratu ke negara utara..
sampai ke barat juga tibanya..
namun sang ratu tak pula berduka..
hari ke hari...bertambah gembira..

tembakan meriam mula bergema..
tanda tiba raja negara lama..
singgah di barat..untuk seketika..
bertemu sang ratu,,,ayu wajahnya

sang ratu kini menjadi alpa..
untuk apa hidup dengan laksamana..
kaya si raja memang tak terhingga..
lupakan laksamana....kini kusudah punya raja..

sampai berita di telinga laksamana
hancur hati usah di cerita..
cinta sang ratu lama didambanya..
akhirnya tewas di kaki raja..

mungkin salah laksamana
mahu wanita tak ingat kasta..
namun memang salahnya..
mencuri hak milik seorang raja..

demi cinta sang ratu..
hamba kini tak segagah dulu..
pulang dia kenegara lama..
pulang dia menjadi hamba..

raja dan ratu hidup gembira..
hamba menangis..menahan derita.
hati tersentak..lidah terkelu...
terkenang cinta sang ratu...