Monday, September 14, 2009

kembali..

tahun ke 2 kat moscow.....benda x banyak berubah... kawan2 makin besar.. tanggungjawab pun makin banyak...

sekian lama x update blog ni....tiba2 rasa cam best plak kalau nk start menulis balik...dulu banyak tanggungjawab..sekarang kurang ckit...hahaha

dalam bulan2 posa ni ternyata moscow menyediakan pelbagai jenis cabaran yang ternyata mencabar setiap jatidiri insan yang mendiami didalamnya...baru 2 minggu macam2 jadi... tapi kalau pikir2 balik, tu yang buat ramadhan da nilai kan??? kalau setakat dduk bilik, laptop atas perut (merujuk kepada kawan bilik aku yang x tinggal sekali dh) buat pa???

dalam beberapa minggu lepas..terjadi sedikit ketidak puas hatian dikalangan rakan2 apabila rakan2 yang lain mendapat sedikit "kesenangan".... secara x langsung KITA bila mendapat kesusahan terus memaki hamun...mempersoalkan rezeki orang lain dan lain2...bukan semua buat tapi ramai...

cadangan lagi best plak ialah meminta agar elaun bulanan dinaikkan...menarik bukan?? di tengah2 orang lain lagi susah pada kita....kat negara kita tu dia berbukak makan apa x tau la... beras 10kg pn simpan 2-3 bulan...anak2 mintak baju raya tapi x bley buat...ada masa lagi tu kita nk pikir pasal diri kita..??????

ramai orang sekarang yang tahu apa tu syukur....tapi x tau sebenarnya syukur tu apa??? dalam kita susah... kebanyakkan orang sekarang ALLAH tu dh hilang dh....dok pikir pasal dia j.... x payah la nk cakap pasal orang miskin kat palestin k, indon k....nk buat pa...sebab x da kaitan ngan kita...betul x???

1 hari..masa aku mula2 sampai dulu...amatla aku bengang ngan nasib rakan2 aku yang lebih bernasib baik tu...ye la....diorang dpat hidup best....macam la keluar.....goverment x buat keja la, double standard la, ketidak adilan dunia la...macam2 lagi la keluar...
after semayang maghrib...aku baca surah al-baqarah jap...pastu tiba2 aku terdetik nk baca surah ad-duha sampai an-nas....aku pun bukak la page2 belakang al-quran tu...b4 dis hafal tapi x penah baca maksud pn... masa aku masuk surah asy-syarh...aku saja2 baca maksud ayat tu....ayat 5-6 ayat betul2 aku rasa headshot kat kepala aku.... aku rasa yang kadang2 aku hidup ni, hati aku terlepas dari kebergantungan aku kepada Allah... bila aku terbaca "sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kesusahan"........aku tersentap ckit ....sebab apa yang aku lalu 2-3 hari sebelum tu.... memang dalam kesusahan aku dan member2 aku tu tiba2 j ada j benda yang memudahkan....

moral of d story..... kita jangan jadi miskin hati...bergantung pada tali Allah adalah sekuat2 ikatan..sekuat mana pn kita, tetap Allah jugak yang cipta...ingat,usaha,n redha kat jalan dia...... hanya dia yang mampu...

8 comments:

  1. dalam beberapa minggu lepas..terjadi sedikit ketidak puas hatian dikalangan rakan2 apabila rakan2 yang lain mendapat sedikit "kesenangan".... secara x langsung KITA bila mendapat kesusahan terus memaki hamun...mempersoalkan rezeki orang lain dan lain2...bukan semua buat tapi ramai...

    xley blah....

    ReplyDelete
  2. betolkah penulis post ini bername frod??fuad???

    ReplyDelete
  3. frod, betol ke maksud ayat tu,
    dalam kesulitan ada kesusahan?

    ReplyDelete
  4. author nih bunyik cam waraq gile...so bile tgk namenye frod,aku cam tak caya la sbb lam group aku ade gak name frod.
    tapi.......

    ReplyDelete
  5. kepada semua...

    ayat 5-6..surah asy-syarh..
    maksud dia....dalam kesulitan ada kesenangan...

    kesilapan yang tidak disengajakan..

    ReplyDelete