Sunday, November 8, 2009

Tulisan ini pemisah dunia...

penulisan blog dh popular dikalangan member2 aku..... hahahaha.... bagus2.. at least lepas ni kalau ada apa2 yang x mampu terungkap di mulut...tulis kat blog.. nmpak macam macho ckit kan... merujuk kepada salah seorang member aku ni... gila la... baru buat blog beberapa hari..post dia dh sma bnyak ngan post facebook dh... suka giler tulis... bagus jgak la.... tu la... mmang comitted habis... cemburu aku dibuatnya... hahahaha
kadang2 kita buat blog ni tujuan baik, selalunya.... nk berdakwah. niat baik, alhamdulillah... tapi hati2..

kita menulis tu kadang2 sbb nk men-EXCITEDkan hati orang yang membaca blog kita, tanpa sedar, hati tangan yang menulis itu sendiri ter-INHIBIT... mcm mna??? kita buat satu benda bukan kerana Allah, tetapi kerana hambanya....??? dahagakan pujian manusia amat merbahaya bagi hati ini...

kalau ikut logic akalnya.... patutnya aku kena buat assignment psiko, 10 page plak tu, dalam english......mmang kerja terbaik la...aku dulu time spm english 360 words pun terkial2..inikan plak 10 pages......nasib baik cikgu aku baik..dia bagi pilih tajuk sendiri...dan setelah bepikir secara masak2 selama 5 minit.. aku nk buat tajuk 'death'....x tau kenapa... tapi aku lebih senang mengupas soal kematian dari mempersoalkan sebab kehidupan... kematian ialah jalan yang mudah dengan tanggungjawab yang berat...


x lama lagi ada ada pilihanraya kecil untuk smsa...sechenov malaysia student association.... nmpak macam powerkan!!! hahahaha...... macam2 la aku dh denga..
plan tu la, plan ni la....yang ni kena menang,sebabnya nk buat bnda ni.ni.ni.... yang tu kita x boleh biar biar menang...takut jadi ni.ni.ni.ni....... hahaha..thibur jgak kan...dri dduk study ada gak benda2 mcm ni.... walaupun nmpak serius tapi agak fun la bagi aku...... pilihanraya....

bagi aku........ setiap manusia mesti ada naluri kecil kalau boleh nk mempunyai pengaruh ke atas manusia yang lain... perasaan nk BERPENGARUH tu ada, KEMAMPUAN nk buat keja tu yang lemah ckitkan... tapi x pa la

AMANAH & SKILL....2 benda ni kalau x da mmang sori la kalau korang nk jadi pemimpin..... dlama dunia hari ni.....yang 2nd tu j kebnyakan ada....AMANAH jarang ada yang nmpak.... bila jadi pemimpin..mesti macho,bodyguard bnyak, kereta toyota camry(ni contoh paling cikai), bila nk berucap nnt orang passingkan text so kita baca j, pegi majlis sbb nk rasmikan...dll.... ini k tugas pemimpin???

keadaan dunia sekarang sama j.... nk tau apa beza apa yang MEREKA & KITA BUAT???

MEREKA.....diorang ni macho, cakap kalau kat youtube 1,2 video dh abis.... they wll tell their community why they must choose them... diorang akan cakap apa potensi diorang, apa diorang akan buat, mcm mna nk majukan bangsa diorang...yang menariknya.. kalau diorang buat silap...x payah nk suruh..diorang boleh letak jawatan sendiri.....sebab.... DIORANG TAHU APA YANG DIORANG KENA BUAT!!! tanggungjawab tu ada.....

KITA.... kenapa saya suruh kamu memilih saya adalah kerana pihak lawan saya lagi teruk dari saya...mereka ni mereka ni punya agenda lain la dan mcm2 lagi...senang citer.... kita nk suruh oranhg pilih kita, sebab yang satu lagi tu x boleh pakai..... apa yang kita buat...sampaikan ketakutan yang kalau korang pilih yang satu lagi tu...maka teruklah jadinya nnt...

nmpak x???? yang MEREKA tu.... betul2 nk tanggungjawab tu sbb nk merubah kaum dia sendiri...

yang kita??? kita kutuk orang lain, dengan harapan.. orang pilih kita... tanggungjawab??...pilih saya dulu baru saya bagitau....

AZAM kita semua sama....kita nk ubah dunia.... tapi boleh k kita ubah dunia kalau kita ni masih kita???? hidup x semudah tu...

obama n medvedev....2-2 ni dh conquer 2 negara paling kuat dunia...tapi apa yang diorang dh buat kat dunia ni????? nothing...

kadang2 kita terlampau takut ngan kemampuan kita dan x percaya aku buat ini semua untuk siapa.... sebab tu la kita jatuh..

akhir kata......
ketika khalifah umar abdul aziz tahu yang khalifah sebelum dia letak nama dia sebagai pengganti...dia menangis.... dia balik rumah...nk tenangkan fikiran jap... dia kata kat anak dia,dia nk rehat jap sampai masuk zohor.....tahu anak dia kata apa??? SIAPA YANG BOLEH JAMIN AYAH HIDUP SAMPAI ZOHOR???
dia terbangun, cium kening anak dia...dan dia buat kerja dia...as KHALIFAH..

semasa dia ajal dia hampir sampai... dia pakai baju yang buat dduk rumah j.. sedangkan org dtang berpusu2..sebab..ye la....pemerintah sakit...salah sorang berkata kepada isterinya agar menyuruh khalifah menuka baju... isteri dia cakap yang.... NI J BAJU YANG DIA ADA....

dia x perlu baju yang segak2 untuk dikenali, bagitu juga duit yang bnyak untuk dingati...tapi....nama dia melekat kat setiap hati KITA.... sebagai seorang khalifah yang berjaya....

mampu KITA nk jadi macam DIA??????
REHAT KITA KADANG2 TERLALU PANJANG UNTUK MENGEJAR MIMPI INI....

No comments:

Post a Comment