Monday, October 26, 2009

MASALAH HATI....

mmang sibuk ckit 2-3 minggu ni.... baru lepas control histo ngan profesor i.valeira.garyachkina..... alhamdulillah... dpat 4 utk mcq & kedua2 slide aku.... ngan lecturer aku ni pun agak susah jgak la ckit... probability nk dapat 5 utk final tu agak kabur2..tapi aku x kisah pun dapat apa... depan patient aku nnt bukan nk tunjuk kredit book aku pun...

dalam beberapa minggu ni..adala beberapa sahabat aku ni... cakap hati x tenteram... macam2 la diorang cakap...jangan sentuh hati saya la, hati ni susah nk dikawal la, hati aku x tenteram la, rasa kosong la....banyak lagi la... senang citer hati x aman la...

kebanyakkan orang sekarang..dia pcaya tuhan ada,dia buat ibadah untuk tuhan..dia tahu tuhan ada kuasa...tapi..tak nk bergantung kat kuasa tuhan...mulut j cakap "redha j la, kita merancang tuhan yang menentukan"... tapi hati..masih x puas hati...

mmang betul susah nk jaga hati ni.... tuhan cipta manusia pakejnya hati.... mmang xdapat lari rasa down, marah, depress,x puas ati..mmang dia datang sekali ngan kita... graf iman dalam setiap hati manusia bukannya stret,inversly proportional x pun constant....graf semua manusia sinusoidal...ada turun ada naik...

merujuk kepada seorang wanita yang diadmire oleh kawan baik aku..MR.K.... perempuan ni mmang buat aku kagum yang...ada lagi ke prempuan mcm ni???... perasaan tu bukan la suka k, minat k, admire k atau apa2 lagi term yang merujuk kepada perhubungan laki ngan wanita...aku rasa mcm.... x sangka ada orang mcm ni...

masa tu exam final batch aku... ramai la yang dpat 5 ngan 4 utk final.. tapi ada seorang lecturer ni...dia suka bagi 3 kat budak yang dia tanya...

so..lepas j exam final tu...dpat tengok la ramai yg keluar muka senyum2..dpat 5..
ramai gak dpat 4..buat muka biasa... yang dpat 3 tu kelua mnyumpah mcm2 la..

tapi..

kat 1 corner blok tu..aku nmpak 1 perempuan ni...yang aku dpat tau keputusan dia x begitu best la... dia tengah ditenangkan oleh kawan2 dia kut rasanya..
pastu yang buat mcm aku lebih teprgun ckit...dia bukak al-quran and dia baca...
subhanallah..

aku x nk ckap pasal individu.. tapi perbuatan tu mmang mnunjukkan yang dia ni mmang bergantung kat ALLAH... dalam betul2 punya sedih..dia boleh mencari lagi tuhan dia..

masalah hati??? cuba korang tengah dduk sorang2 pastu cakap ngan ALLAH... bukan berdoa..tapi ckap apa masalah ko, apa yang korang rasa, apa yang korang x puas hati.. kalau dalam doa atau semyang tu lagi elok la.. tapi ni dlam keadaan korang tengah sorang2...tengah jalan k..cuba kita berani kan diri munajat kepada ALLAH..

dalam sijil lahir manusia xda kolum yang tulis kita ni lepas matimasuk syurga k neraka..so, sapa2 pun x layak nk tentukan... sebab jahat mana pun seseorang tu..kita kena pcaya HIDAYAH ALLAH tu ada... ALLAH bagi siapa2 yang dikehendakinya...
x bley la nk tunggu tuhan bagi j...kita pun kena la mencari

walaupun aku rasa mcm agak kliche orang cakap "kalau ada masalah, doa la banyak2"... tapi mmang betul....kalau ko doa dekat mulut j, saja bagi sedap hati dh doa..tapi kalau BELIEVE yang mendengar doa kita tu x da... x guna jgak..

moral of the story:
we must push ourself to limit, but there is something that definitely beyond our limit....

islam tu bukan ritual..islam tu adalah hidup...

5 comments:

  1. saye setuju dan paham segale2nye dari post ini..
    terime kasih frod..
    hahaha...
    btw tuka nama blog lg..
    =)..
    selamat2..
    aku link masuk blog aku yer..
    huhu..
    gluck2..
    =D

    ReplyDelete
  2. hati..
    sesuatu y dari langit..

    complex creation..sng crite..
    tahu mane mau cari guide book..
    atau manual book nk gune hati?

    mst sesuatu dari langit..
    y menciptanya..ya..DIa yang Maha Pencipta

    rajin2 la rujuk ''surat cinta'' dari Dia ye~

    ReplyDelete
  3. nk tau pasal hati...??

    bukak buku sapin volume 2...ms 135..
    boleh jugak refer buku note bdak2 lidya...

    ReplyDelete
  4. frod aka ley jadi naqib da nih!!
    nice entry, "hati aku tersentuh" btul la lpas bace.thnks!

    ReplyDelete
  5. gud one frod!..thanks..ko buat ak pkir!:)

    ReplyDelete